jeune_femme.jpg

Jeune femme

  • regie: Leonor Serraille

  • met: Laetitia Dosch • Souleymane Seye Ndiaye • Grégoire Monsaingeon

  • FRA •drama • 2017 • 97 min.

Jeune femme

De Gouden Camera – één van de hoofdprijzen van Cannes – ging vorig jaar naar JEUNE FEMME van de Franse scenarist/regisseur Léonor Serraille. Terecht, want haar debuutfilm over een dolende Parijse vrouw met een identiteitscrisis is heel onvoorspelbaar, grappig én energiek.

31 jaar, rood haar en op zoek naar zichzelf. Waar kennen we dat van? Inderdaad: van het Britse drama DAPHNE, dat we vorig jaar vertoonden. Exact dezelfde synopsis gaat echter op voor JEUNE FEMME. Alleen heet de vrouw in kwestie nu Paula, woont ze in Parijs en is ze niet zo cynisch als voornoemde Daphne. Française Paula (geweldige rol van Laetitia Dosch – onthoud die naam) belandt in Parijs na een gefnuikte relatie met een oudere fotograaf in Mexico. Tien jaar lang was ze zijn muze en figureerde ze in zijn foto’s, totdat ze werd ingeruild voor een jonger fotomodel. Het maakt haar boos, emotioneel en tot een vat vol stemmingswisselingen, maar er is een verzachtende omstandigheid: Paula heeft een lichte psychische stoornis. ‘Ik ben niet erg slim’, zo noemt ze het zelf. Desondanks vindt ze al zoekend haar weg, onder andere dankzij een baantje op de lingerie-afdeling van een groot warenhuis, waar ze de aardige bewaker Ousmane leert kennen.

Het opvallende van JEUNE FEMME is dat de film vrijwel volledig door vrouwen werd gemaakt – van cameravrouw tot editor, van regisseur tot hoofdrolspeelster. Anders dan in bijvoorbeeld JEUNE ET JOLIE van François Ozon (eveneens over een zoekende vrouw)is er daardoor gelukkig geen sprake van een male gaze, maar van een échte vrouwelijke blik. ‘A refreshingly invigorating and unvarnished character study, thrumming with anxious life. Bravo!’, aldus The Guardian in een vijf-sterren review.