les_gardiennes.jpg

Les gardiennes

Les gardiennes

Dit jaar is het een eeuw geleden dat de Eerste Wereldoorlog eindigde. De Franse succesregisseur Xavier Beauvois (DES HOMMES ET DES DIEUX) laat in LES GARDIENNES een volstrekt nieuwe kant van die oorlog zien: niet de mannen in de loopgraven, maar de vrouwen die achterbleven om het akkerland te bewerken.

LES GARDIENNES speelt tegen de achtergrond van WO I, maar is geen oorlogsfilm pur sang. Integendeel. Regisseur Xavier Beauvois focust het grootste deel van zijn film op een heel andere strijd: die van een groep Franse boerinnen tegen de elementen. Terwijl hun echtgenoten en zonen als soldaat gelegerd zijn in het noorden van Frankrijk, houden de vrouwen het hoofd boven water door hun boerenbedrijven te bestieren.

Aan het hoofd van zo’n matriarchaat staat Hortense (prachtrol van Nathalie Baye), die samen met haar dochter Solange (Laura Smet, ook in het echt de dochter van Baye) extra vrouwkracht zoekt voor de boerderij. Die vinden ze in de jonge Francine (Iris Bry), een even sterke als bedeesde jonge vrouw die

aanvankelijk wordt ingehuurd als tijdelijke hulp. Francine blijft haar bazen echter trouw. Ook wanneer de oorlogsjaren verstrijken en de mechanisatie van de landbouw langzaam zijn intrede doet – mede dankzij allerlei achtergebleven oorlogstuig.

Beauvois heeft in LES GARDIENNES veel te danken aan zijn vaste cameravrouw Caroline Champetier, die prachtige en soms haast impressionistische opnames maakte van men‐ sen én landschappen. ‘Sobere maar krachtige beelden zijn het, precies passend bij de cadans van werk, hoop, gelatenheid en angst die het dorp beheerst’, aldus de Volkskrant.