preloader.gif di 27 20:30
MAART
preloader.gif ma 02 20:30
APRIL
vivre_sa_vie.jpg

Vivre sa vie

  • regie: Jean-Luc Godard

  • met: Anna Karina • Sady Rebbot • André S. Labarthe

  • FRA •drama • 1962 • 80 min.

Vivre sa vie icon_reserveer.png

Godard’s muze en geliefde actrice Anna Karina vertolkt Nana, een jonge vrouw op zoek naar een vrij leven in Parijs. We zien hoe ze haar droom om zeep helpt – in prachtig zwartwit, dat wel.

VIVRE SA VIE (1962), nu in een gerestaureerde versie te zien, is een vroeg werk van de Franse cineast Jean-Luc Godard (1930). We kwamen hem onlangs nog tegen in VISAGES VILLAGES. Of eigenlijk niet, want Agnès Varda kreeg nul op haar rekest toen ze Godard opzocht in Zwitserland. Ze was diep teleurgesteld toen haar oude vriend en collega met een briefje op de deur liet weten niet thuis te zijn voor haar.

Het typeert Godard’s eigenzinnige geest, die al vroeg gestalte krijgt in zijn bejubelde, eerste lange speelfilm À BOUT DE SOUFFLE (1959). De film, die zich afzet tegen de toen heersende opvattingen en Hollywood-clichés, wordt gezien als de basis van de nouvelle vague.

In 1961 trouwt Godard met zijn tien jaar jongere muze, de Deense actrice Anna Karina, die eerder als fotomodel werkte bij Chanell en Cardin. Zij vertolkt de hoofdrol in VIVRE SA VIE – en dan ook écht de hoofdrol: haar gezicht wijkt niet van het scherm, we krijgen het van alle kanten gedetailleerd in beeld.

In twaalf fragmentarische, betitelde hoofdstukken kruipt Karina in de huid van Nana, een jonge vrouw die haar man en kind verlaten heeft om in Parijs haar vrijheid te vinden en carrière te maken. Haar baantje in een platenzaak vindt Nana te min, ze wil hogerop en het liefst actrice worden. Wanneer dat niet voor haar is weggelegd kiest ze ervoor prostituee te worden, eerst noodgedwongen door geldgebrek, later als bewuste keuze om een zo vrij mogelijk leven te behouden. De noodlottige finale maakt helaas duidelijk dat ook haar vrijheid begrensd is.


Deze film is onderdeel van een Godard-retrospectief, die opnieuw is uitgebracht door Eye/Filmmuseum, samen met LE REDOUTABLE.