le_redoutable.jpg

Le redoutable

Le redoutable

Deze biografische film over de beroemde Franse regisseur Jean-Luc Godard is tegelijkertijd een generatieportret, een liefdesverhaal én een komische pastiche. We zien de filmmaker gaandeweg radicaliseren terwijl zijn films door het grote publiek steeds minder worden gewaardeerd. 

Het is 1967. Godard werkt aan zijn 21ste film (LA CHINOISE), waarin de hoofdrol wordt vertolkt door de jonge Anne Wiazemsky – in het dagelijks leven Godard’s vriendin. Het leven lacht hen tegemoet: de gevierde regisseur en de de actrice zijn verliefd en niets lijkt hun geluk in de weg te staan. Maar Godard’s carrière begint barsten te vertonen. Aan het einde van de jaren ’50 was hij een van de grondleggers van de nouvelle vague, de vernieuwende filmbeweging die nadrukkelijk afstand wilde nemen van de commerciële clichés van Hollywood. Maar de veel politiekere films die hij bijna tien jaar later maakte werden door veel recensenten niet goed begrepen. ‘Je hebt vele sleutels nodig om in LA CHINOISE binnen te komen. Vele ervan heeft Godard zelf onderweg verloren’, schreef dagblad De Tijd destijds. Ook het grote publiek verloor de interesse.

In LE REDOUTABLE wordt dat voelbaar gemaakt door te laten zien dat Godard keer op keer gevraagd wordt wanneer hij nou eens een vervolg gaat maken op zijn succesfilm À BOUT DE SOUFFLE. De onbegrepen Godard vlucht echter steeds meer in politiek dogmatisme en ook zijn relatie met Wiazemsky komt flink onder druk te staan.

In deze komische biografie worden de jaren zestig chic en kleurrijk in beeld gebracht. Regisseur Michel Hazanavicius, die eerder in de Oscarwinnende THE ARTISTbewees dat hij zich feilloos andermans stijlkenmerken eigen kan maken, doet dat ook hier weer. De beelden zijn soms niet te onderscheiden van een authentieke Godard-klassieker en de vertolking van Godard door Louis Garrel is levensecht. VPRO Cinema beoordeelde de film als ‘een akelig vermakelijke, subversieve komedie die rijkelijk citeert uit het stijlboek van de meester: salon-marxist en revolutionair kunstenaar met een groot, duister ego.’