the_square.jpg

The square

  • regie: Ruben Östlund

  • met: Claes Bang • Elisabeth Moss • Dominic West

  • DEN/DUI/FRA/ZWE •drama, komedie • 2017 • 140 min.

The square

Een Gouden Palm in mei, liefst zes European Film Awards in december en topkandidaat voor een Oscar in februari. Die prijzenregen liegt niet: met THE SQUARE maakte de Zweedse regisseur Ruben Östlund misschien wel de belangrijkste arthousefilm van 2017.

Drie jaar geleden brak Ruben Östlund door met zijn briljante drama TURIST, waarin de reputatie en het familieleven van een succesvolle dertiger naar de vaantjes gaat door een skivakantie. In THE SQUARE overkomt de succesvolle veertiger Christian (Claes Bang) hetzelfde, maar dan tijdens zijn werk. Het noodlot zorgt samen met een mix van persoonlijke overmoed, onmacht en onkunde voor een pijnlijk grappig demasqué.

Christian is hoofdcurator van een groot museum voor moderne kunst in Stockholm, waar hij een hoogdravende tentoonstelling heeft binnengehaald rond een vierkant kunstwerk met LED-lichtjes. Vanaf dat moment gaat echter alles mis. Een shockerende YouTube-campagne voor de tentoonstelling? Ontspoort volledig door Christian’s regie, of eigenlijk het gebrek daaraan. Een galadiner tijdens de opening? Idem dito. Een interview met een Amerikaanse kunstjournalist (Elisabeth Moss)? Mislukt, en ook een onenightstand met haar komt als een boemerang bij Christian terug. En dan hebben we het nog niet eens gehad over het rollen van zijn portemonnee en iPhone: een onbezonnen privé-speurtocht naar de daders vormt de running gag van de film

Östlund dient zijn verhaal op in vervreemdende scènes vol onderkoelde humor. Als satire is THE SQUARE daardoor vilein en scherp – zelden werd alle bla-bla rond moderne kunst zó treffend te kakken gezet. Maar de zwarte komedie is ook hoogst actueel: één van de beste scènes sluit naadloos aan bij de recente #MeToo-bekentenissen, die een half jaar na de première losbarstten.