preloader.gif za 27 14:00
preloader.gif zo 28 20:00
preloader.gif di 30 14:00
JANUARI
les_uns_et_les_autres.jpg

Les uns et les autres

  • regie: Claude Lelouch

  • met: Robert Hossein • Nicole Garcia • Geraldine Chaplin

  • FRA •drama, muziekfilm • 1981 • 184 min.

Les uns et les autres icon_reserveer.png

In 1981 maakte de Franse regisseur Claude Lelouch furore met LES UNS ET LES AUTRES, waarvoor hij vier Césars won. Eye/Filmmuseum bracht onlangs een digitaal gerestaureerde versie uit van deze moderne klassieker, waarin muziek de hoofdrol speelt.

LES UNS ET LES AUTRES volgt het wel en wee van vier muzikale families met verschillende nationaliteiten: Frans, Duits, Russisch en Amerikaans. Ondanks grote verschillen in hun levensloop en muzikale smaak – variété, jazz, klassiek en ballet – worden zij door één ding met elkaar verbonden: passie voor muziek. Uiteindelijk kruisen hun wegen elkaar in een wervelende finale, met een door Maurice Béjart gechoreografeerde opvoering van Ravels beroemde Boléro.

Lelouch film neemt een hink-stap-sprong door de geschiedenis: van de politiek roerige jaren dertig, via de Tweede Wereldoorlog en de Algerijnse oorlog, naar het heden. Daarbij baseerde de filmmaker zich op ware gebeurtenissen – bekend én onbekend. Hoewel hij grote sterren wist te strikken (waaronder James Caan, Fanny Ardant en Geraldine Chaplin) zijn de dialogen vrij beperkt. De film ademt vooral muziek, met dank aan de live opgenomen score van Michel Legrand en Francis Lai.

Claude Lelouch (1937) behoort samen met François Truffaut, Jean-Luc Godard en Louis Malle tot de belangrijkste regisseurs van de naoorlogse Franse cinema. De oude meester was zelf nauw betrokken bij de digitale restauratie van zijn beroemdste film. Krassen, kabels, regen en andere slijtageplekken werden weggepoetst, evenals alle geluidslekken en andere beschadigingen van de oorspronkelijke magnetische geluidsband. LES UNS ET LES AUTRES oogt én klinkt daardoor weer als nieuw.


NB: Speciaal vanwege ons 40-jarig jubileum draaien we deze klassieker (zie ook pag 5).