il_piu.jpg

Il piu bel giorno della mia vita

Il piu bel giorno della mia vita icon_trailer.png

Ogenschijnlijk is er niets aan de hand met de familie die centraal staat in IL PIU BEL GIORNO DELLA MIA VITA. Elke zondag wordt er gezamenlijk getafeld en gekeuveld in het landhuis van de mater familia, een weduwe-op-leeftijd. Maar alle schone schijn bedriegt: er schuilt veel oud en nieuw zeer onder de familieleden.
Haarfijn ontrafelt regisseuse Cristina Comencini in IL PIU BEL GIORNO DELLA MIA VITA het vlechtwerk waarin de familie verstrikt zit. Ze doet dat via de jongste telg, de achtjarige Chiara die aan de vooravond staat van haar eerste communie. Tijdens de voorbereidingen op die ëmooiste dag van haar levení filmt zij met een videocamera haar ouders, ooms, tantes en oma en legt ze langzaam maar zeker alle misstanden en perikelen bloot. Dat varieert van overspel tot verborgen homoseksualiteit en van eenzaamheid tot drugsgebruik.
Voor fervente filmhuisgangers klinkt dit misschien bekend in de oren, want in thematisch verwante films als FESTEN en FAMILIE gebeurt iets soortgelijks. Maar vergeleken met die films is IL PIU BEL GIORNO DELLA MIA VITA een stuk frivoler en lichtvoetiger. Comencini verloochent haar afkomst als romanschrijfster niet en vertelt heel subtiel haar verhaal. Met als bonus het prachtige decor van allerlei historische plekken in Rome – misschien wel de mooiste stad van de wereld.