l_economie_du_couple.jpg

L’economie du couple

L’economie du couple

In het begin lijkt er niets aan de hand. Jonge moeder Marie komt thuis met haar tweelingdochtertjes, Margaux en Jade, en er begint het gebruikelijke huiselijke getouwtrek: zet het bad vast aan... ik wil niet... hebben jullie geen huiswerk? Dan komt vader Boris binnen. De meisjes rennen op hem af, maar de sfeer slaat om. ‘Het is jouw dag niet’, zegt Marie vinnig. ‘We hebben afgesproken: niet voor acht uur. Er is niet genoeg eten voor jou.’
Je realiseert je meteen dat je niet naar een normaal gezinnetje zit te kijken. Marie en Boris hebben besloten uit elkaar te gaan, maar ze wonen nog wel in hetzelfde huis. Marie (Bérénice Bejo uit THE ARTIST) wil dat Boris verhuist, maar Boris (Cédric Kahn) weigert. Al gauw blijkt waarom: Marie is al jaren de kostwinner, Boris heeft weinig geld. Hij leeft als aannemer van klus naar klus, maar heeft wel hun hele appartement opgeknapt. Boris wil de helft van de waarde van het huis, maar Marie vindt dat veel te veel. En dus wonen ze nog samen, bekvechtend en ruziënd. Hun dochtertjes zitten er letterlijk middenin.
L’ÉCONOMIE DU COUPLE registreert haarscherp hoe een huwelijk uit elkaar valt. Inclusief de pijnlijke etentjes met vrienden, het geharrewar met de kinderen die het liefste willen dat iedereen bij elkaar blijft en de opeens weer opflakkerende hartstocht. Extra beklemmend is dat de film zich vrijwel helemaal afspeelt in het appartement van Boris en Marie. Bejo en Kahn spelen sterk en de Waalse regisseur Joachim Lafosse (die we kennen van heftige films als NUE PROPRIÉTÉ en À PERDRE LA RAISON) levert een ingehouden maar psychologisch sterk verhaal af over een gezin dat balanceert tussen haat en liefde.