Genius

In vertraagd beeld richt de camera zich op talloze schoenen die zich over natte trottoirs bewegen. Soortgelijke opmerkelijke beelden zien we vaker in GENIUS, met zo’n inzoom van onderaf of juist met een vogelvluchtzicht op de drukke avenues van het New York in de jaren twintig.
Aan één van die avenues ligt de vermaarde uitgeverij Charles Scribers Sons, waar editor Max Perkins (Colin Firth) werkt. Het is een man die zijn vak verstaat en van schrijvers als F. Scott Fitzgerald en Ernest Hemingway beroemdheden maakt.
Op een dag krijgt Max een manuscript van Tom Wolfe (Jude Law) om te beoordelen, een 15 cm dikke stapel papier. Bij andere uitgevers ving de auteur steeds bot, maar Max is onder de indruk. Hij vertelt Tom dat ze met hem in zee willen gaan. Dan moet hij wel bereid zijn fors te schrappen in zijn geesteskind waaraan hij vier jaar heeft gewerkt, geen sinecure. Het wordt een intensieve tijd voor de twee mannen die zo totaal van elkaar verschillen. De wat ingetogen Max leeft voor zijn werk, al heeft hij zijn gezin zeer lief. De gedreven, flamboyante en ongeremde Tom is zijn tegenpool. Al jaren wordt hij onderhouden door zijn vrouw Aline (Nicole Kidman), die in zijn schrijverschap is blijven geloven.
Wolf’s debuut wordt een groot succes en vraagt om een vervolg. Dat komt: drie kisten vol handgeschreven vellen papier worden Max’ kamer binnengereden. Ten koste van hun sociale leven en onderlinge relatie werken de twee mannen dag en nacht om de berg papier te doen slinken.
Met alles wat ze in huis hebben vertolken de twee Britten (!) Firth en Law hun personages in de interessante karakterstudie GENIUS, een boekverfilming én waargebeurd verhaal.