Ma loute

Wie had dat ooit gedacht? Een komedie van regisseur Bruno Dumont, in de jaren negentig doorgebroken met rauw-realistische films als LA VIE DE JÉSUS en HUMANITÉ. En niet zomaar een komedie: het kluchtige MA LOUTE bevat veel slapstick pur sang. Bij de wereldpremière in Cannes kreeg Dumont eind mei een open doekje van publiek én pers.

Net als in zijn vroege films speelt MA LOUTE zich af in Noord-Frankrijk. De komedie gaat over de bourgeois-familie Van Peteghem, die in 1910 vanuit Lille afreist naar de Franse kanaalkust. Daar hebben ze een enorm landhuis in neo-Egyptische stijl, waar pater familias André (Fabrice Lucini) jaarlijks de zomer doorbrengt met zijn vrouw Isabelle (Valeria Bruni Tedeschi) en zijn zus Aude (Juliette Binoche).

Al snel belanden ze er in een mysterieus intrige: allerlei mensen blijken spoorloos te verdwijnen. De verdwijningen worden onderzocht door twee incompetente politie-inspecteurs, die natuurlijk geen steek verder komen. Maar desondanks komt de dader snel in beeld: de straatarme visserszoon Ma Loute Bréfort. Hij is verliefd op Billie – de jongste dochter van de Van Peteghems – en de twee krijgen een liefdesrelatie die het leven van alle betrokkenen volledig op zijn kop zet.

Volgens de Filmkrant is MA LOUTE een mix van drie klassiekers: de film bevat het absurdisme van DROWNING BY NUMBERS (Peter Greenaway, 1988), het gewelddadige van C’EST ARRIVÉ PRÈS DE CHES VOUS (Rémy Belvaux, 1992) en het komische kannibalisme van DELICATESSEN (Jean-Pierre Jeunet, 1991). Wie die drie films heeft gezien weet genoeg. Voor wie ze niet kent: laat u vooral verrassen door Dumont’s grappige invallen én door het spel van zijn Franse sterrencast.