kollektivet.jpg

Kollektivet

Kollektivet

Een commune in het Scandinavië van de jaren zeventig, waar de boel uit de hand loopt door vrije seks, hippies en andere flowerpower-zaken. Waar kennen we dat van? Natuurlijk: uit TOGETHER, het messcherpe en ontroerende drama uit 2000 van de Zweed Lukas Moodysson (LILYA 4-EVER, FUCKING ÅMÅL). Diens nóg beroemdere Deense generatiegenoot Thomas Vinterberg (FESTEN, JAGTEN, SUBMARINO) gebruikt precies dezelfde ingrediënten voor KOLLEKTIVET. Het resultaat is minstens zo mooi: een drama waarin de seventies van het doek spatten. ‘Weergaloos gespeeld, liefdevol en kritisch’, aldus de Filmkrant.

In KOLLEKTIVET – letterlijk ‘commune’ – zien we hoe het echtpaar Erik en Anna een immense villa erft in Kopenhagen. Het huis is eigenlijk veel te groot en te duur voor hen, maar Anna bedenkt een oplossing: ze maken er een woongroep van. Een oplossing die uiteindelijk tot allerlei problemen leidt. Gekatalyseerd door Erik, die een affaire begint met de jonge architectuurstudente Emma. Wanneer zijn puberdochter Freja dit ontdekt moet hij zijn ontrouw opbiechten aan zijn vrouw. Heel onorthodox stelt zij voor om Emma op te nemen in de commune. Helaas voor Anna voedt dat niet alleen haar verdriet, maar legt het ook een tijdbom onder de kleine woongemeenschap.

Regisseur Vinterberg woonde zelf tot zijn 19e in een commune, waardoor het verhaal van KOLLEKTIVET levensecht aanvoelt. De aankleding, de tijdgeest, de retro-filmstijl – alles klopt. Tel daar hoofdrolspelers Ulrich Thomsen en Trine Dyrholm bij op en het maakt de film tot een must see. Beide acteurs braken ooit door in FESTEN en behoren sindsdien tot dé grote Deense sterren. Vooral Dyrholm draagt het drama en verdiende daarmee afgelopen voorjaar in Berlijn de Zilveren Beer voor beste actrice.