Carol

Het was lang – heel lang – wachten op een nieuwe film van Todd Haynes. Na de briljante Bob Dylan-biopic I’M NOT THERE (2007) en het kleurrijke fifties-drama FAR FROM HEAVEN (2002) leek hij verloren aan TV-series. Maar gelukkig is de eigenzinnige Amerikaanse regisseur weer helemaal terug met CAROL. Het is een verfilming van Patricia Highsmith’s  autobiografische roman The price of salt, waarin zij haareerste échte liefde beschreef. Let wel: een lesbische liefde, iets wat in het puriteinse Amerika van zestig jaar geleden bepaald niet vanzelfsprekend was.

CAROL begint tijdens de kerstperiode van 1950. We zien hoe de jonge Therese Belivet (Rooney Mara uit THE SOCIAL NETWORK) een saai bestaan leidt en tijdelijk werkt op de speelgoedafdeling van een sjiek warenhuis. Haar leven verandert als op een dag de wat oudere Carol Aird (Cate Blanchett) binnenwandelt, op zoek naar een kado voor haar dochter Rindy. Bij Therese is het liefde op het eerste gezicht, terwijl Carol wil ontsnappen aan een slecht huwelijk. De twee spreken af voor een lunch, die al snel gevolgd wordt door een reeks heimelijke ontmoetingen waarin hun liefde opbloeit. Maar uiteindelijk moet Carol een dramatische keuze maken, omdat ze na haar scheiding de zeggenschap over haar dochtertje dreigt te verliezen.

Haynes weet in CAROL de benepen jaren vijftig volledig tot leven te wekken. Deels dankzij de klassieke 16mm-beelden (!) van zijn vaste cameraman Ed Lachman, maar vooral dankzij de twee geweldige hoofdrolspeelsters. Blanchett bewijst net als in BLUE JASMINE dat zij misschien wel de beste actrice van haar generatie is, terwijl Mara voor haar rol terecht de Gouden Palm won in Cannes.