the_lobster.jpg

The lobster

The lobster

Griekenland staat bijna synoniem aan slecht nieuws, maar gelukkig niet als het om film gaat. Want ondanks de economische crisis komen er al een paar jaar heel verrassende – én heel goeie – films vandaan. Belangrijkste exponent van al die getalenteerde Griekse filmmakers: Yorgos Lanthimos. Deze jonge regisseur brak in 2009 door met het ook door ons vertoonde DOGTOOTH, een bizar drama over een verstikkend gezin. Afgelopen voorjaar won hij in Cannes de Juryprijs voor zijn absurdistische tragikomedie THE LOBSTER.

Lanthimos wist voor zijn eerste Engelstalige drama grote namen te strikken als Colin Farrell, Rachel Weisz en Léa Seydoux – stuk voor stuk sterren die wel in zijn voor wat meer experimentele en minder veilige cinema. En dat is THE LOBSTER bij uitstek. De film speelt namelijk in de nabije toekomst, in een maatschappij waarin het verboden is om alleenstaandte zijn. Mensen zonder partner worden opgepakt en naar ‘Het Hotel’ gebracht, waar ze anderhalve maand krijgen om alsnog een partner te vinden. Als ze daarin falen worden ze veranderd in een dier-naar-keuze en vervolgens vrijgelaten in ‘Het Bos’.

Dat dreigt ook architect David (Farrell) te overkomen. Hij is pas gescheiden en belandt in Het Hotel, waar hij ervoor kiest om voortaan als kreeft (lobster) door het leven te gaan. Zover komt het echter niet. David besluit te ontsnappen en komt in contact met een anarchistische groep die zichzelf de ‘Loners’ noemt en die wordt geleid door een naamloze vrouw (Seydoux). Ook deze groep blijkt er echter heel aparte wetten op na te houden.

Klinkt bizar? Inderdaad. Maar kijk iets verder en je ziet dat THE LOBSTER ook een cynisch-grappige en kritische blik werpt op onze moderne maatschappij, waarin happy singles via apps als Tinder hopeloos op zoek zijn naar een date of een relatie.