les_combattants.jpg

Les combattants

Les combattants

Arnaud en zijn broer Manu zitten bij de begrafenisondernemer om een kist uit te zoeken voor hun overleden vader. Ze komen er niet uit. Wat een inferieure kwaliteit – hun vader zou zich omdraaien in zijn graf. Dat kunnen de broers beter en in de werkplaats van het familiebedrijf gaan ze direct aan de slag. De jongens zijn voorbestemd om hun vaders timmerbedrijf over te nemen, maar vooral Arnaud kijkt ook uit naar de zomer om lekker met z’n vrienden op pad te gaan.

In hun dorp aan de kust onder Bordeaux is een militaire delegatie neergestreken die jonge mensen probeert te werven. Op het strand wordt getraind in zelfverdediging en Arnaud wordt uitgenodigd om het op te nemen tegen een meisje. ‘Ik vecht niet met meisjes’, zegt hij nog, maar binnen de kortste keren ligt hij op de grond. Madeleine is dan ook geen meisjemeisje. Om klaar te zijn voor het einde der tijden – haar wereldbeeld is niet bepaald optimistisch – traint ze zichzelf in overlevingstechnieken en wil ze zich aanmelden voor het trainingskamp van de landmacht. Arnaud is onder de indruk, maar voor enige toenadering tussen de jonggeliefden is nog heel wat nodig: een échte overlevingstocht.

Met zijn debuutfilm LES COMBATTANTS heeft de Franse regisseur en co-scenarist Thomas Cailly gegarandeerd zijn visitekaartje afgegeven. Zijn kleine liefdesverhaal wordt o zo mooi verteld, en vooral ook briljant gespeeld door de twee acteurs Adèle Haenel (LA NAISSANCE DES PIEUVRE, SUZANNE) en Kévin Azaïs. Bij de uitreiking van de Césars (de Franse Oscars) vielen de drie dan ook volop in de prijzen: beste debuutfilm, beste actrice en veelbelovendste acteur. Ook op het filmfestival van Cannes werd de film in 2014 met vier prijzen gelauwerd.