qissa_the_tale_of_a_lonely_ghost.jpg

Qissa: The tale of a lonely ghost

  • regie: Anup Singh

  • met: Irrfan Khan • Tillotama Shome • Rasika Dugal • Tisca Chopra

  • DUI/FIN/FRA/IND/NED •drama, fantasy • 2013 • 109 min.
  • Ook met Tillotama Shome:

  • Sir
  • sir_st_1_jpg_sd_high.jpg

Qissa: The tale of a lonely ghost

QISSA – THE TALE OF A LONELY GHOST was dit jaar de officiële openingsfilm van het Rotterdams Filmfestival. Wanneer je als filmmaker zo’n eervolle plaats krijgt toebedeeld, moet je wel iets in je mars hebben. Dat is zeker het geval: QISSA vertelt op een sobere maar indringende manier over tradities, familiebanden en maatschappelijke verwachtingen, en is werkelijk prachtig gefilmd.

De Indiase regisseur Anup Singh neemt ons mee naar 1947, het jaar waarin het voormalige Brits-Indië op basis van religie werd opgedeeld in India en Pakistan. Door het oplaaiende geweld vonden vele mensen de dood en sloegen twaalf miljoen mensen op de vlucht.

Aan het begin van QISSA zien we dat de sikh Umber Singh (Irrfan Khan uit LIFE OF PI en THE LUNCHBOX) in alle haast zijn dorp moet verlaten met zijn vrouw Mehar en hun drie dochtertjes. Ze verhuizen naar Punjab in India, waar hun leven in rustiger vaarwater komt. Toch ontbreekt er iets in Singh’s leven: een mannelijke erfgenaam. Als Mehar hem een vierde dochter schenkt, breekt er iets bij hem. Hij aanvaardt het kind niet als dochter en voedt Kanwar als jongen op. Zijn vrouw en dochters krijgen geen ruimte om dit schijnleven te doorbreken – Singh’s hand reikt ver.

In zijn kinderjaren geniet Kanwar allerlei voorrechten en zijn vader bemoeit zich nadrukkelijk met zijn opvoeding. Kanwar weet niet beter dan dat hij een jongen is en gedraagt zich daar ook naar. Maar het kan niet uitblijven: hij komt in de problemen als hij verliefd wordt op Neeli en gedwongen wordt met haar te trouwen. Wat volgt is een onoplosbare identiteitscrisis en gebroken levens: van Kanwar, van Neeli, van Mehar en zelfs van Singh die betreurt wat hij heeft aangericht.