The monuments men icon_trailer.png

Achter het witte doek staat George Clooney te boek als hartendief, op het witte doek speelt hij opvallend vaak een échte dief. Bijvoorbeeld in THREE KINGS, O BROTHER WHERE ART THOU en natuurlijk de OCEAN’S 11/12/13-reeks. In THE MONUMENTS MEN zien we Clooney opnieuw als rover, maar wel eentje die uit het goede hout is gesneden. Hij speelt de Amerikaanse kunstprofessor Frank Stokes, die tegen het eind van de Tweede Wereldoorlog naar Europa wordt gestuurd om kunstwerken op te sporen en terug te stelen die eerder door de Nazi’s werden geroofd van musea, kerken en rijke (joodse) families.

Om deze klus te klaren stelt Stokes een bijzonder team samen, met onder andere een cynische architect (Bill Murray), een slimme museumcurator (Matt Damon) en een corpulente beeldhouwer (John Goodman). Stuk voor stuk mannen zonder veel militaire ervaring, maar wél met een groot hart voor kunst. Eenmaal aan het front worden ze geholpen door een Britse historicus (Hugh Bonneville uit DOWNTOWN ABBEY), een Franse tolk (Jean Dujardin uit THE ARTIST) en een Franse verzetsstrijdster (Cate Blanchett). Na allerlei omzwervingen door Frankrijk, Vlaanderen en Duitsland weet de groep uiteindelijk duizenden kunstwerken te vinden die in opdracht van Hitler diep waren weggestopt in oude Duitse (zout)mijnen.

THE MONUMENTS MEN is Clooney’s vijfde film als regisseur/hoofdrolspeler. Begin februari kreeg zijn film een erepremière op het Filmfestival van Berlijn, dat de sterrencast maar al te graag ontving op de rode loper. Hij baseerde zijn mix van historisch drama en milde komedie op een waargebeurd verhaal – tijdens de aftiteling laten archieffoto’s zien hoe de echte monuments men de kunstwerken in 1945 aantroffen. Maar wat Clooney nooit had kunnen bevroeden is dat de film door stom toeval een zeer actuele touch kreeg: kort vóór de première werd in Duitsland een enorme roofkunst-collectie ontdekt van de omstreden verzamelaar Cornelius Gurlitt.