Inside Llewyn Davis icon_trailer.png

Er zijn maar weinig regisseurs met zo’n palmares als Joel en Ethan Coen. Sterker nog: er zijn er geen. Want wat de twee Amerikanen ook aanraken – komedie, thriller, drama, muziekfilm – verandert in goud. Dat geldt ook weer voor hun nieuwste film INSIDE LLEWYN DAVIS: vijf sterren in de Volkskrant, vijf sterren in NRC Handelsblad én een kanshebber voor de komende Oscars. Het zal misschien geen moderne klassieker worden als FARGO of NO COUNTRY FOR OLD MEN, maar het succes lacht de Coens toe.

Hoe anders ligt dat voor hun hoofdpersonage Llewyn Davis, een fictieve folkzanger in het New York van begin jaren zestig. ‘Je bent het achterlijke broertje van Koning Midas! Alles wat je aanraakt verandert in stront!’, werpt zijn soort-van-ex hem woest toe. Llewyn wil het gaan maken in de muziekwereld, maar wat we zien is zijn tevergeefse opkomst en onafwendbare ondergang. Hij lijkt voor het ongeluk geboren. Eerder had hij kleine succesjes in een duo, totdat zijn collega-zanger zelfmoord pleegde. Maar Llewyn helpt het ongeluk zelf ook een flinke hand, want hij weet zich overal en bij iedereen onmogelijk te maken. Omdat hij wil kunnen leven voor de muziek kijkt hij neer op mensen die ‘gewoon’ werken. Tegelijkertijd profiteert hij van hen, want elke nacht slaapt hij bij andere mensen op de bank die wél een huis en haard hebben. Met een zwerfkat onder de arm zien we hem muziek maken, dolen door New York en een trip maken naar Chicago.

INSIDE LLEWYN DAVIS is een prachtige mix van drama, komedie én veel folkmuziek, waarin de jaren zestig weer helemaal tot leven komen. Hoofdrolspeler en muzikant Oscar Isaac zong alle songs zelf live in en de bijrollen worden gestolen door Carey Mulligan als jonge kenau, Justin Timberlake als zoete zanger en John Goodman als geschifte zakenman.