master_the.jpg

The master

The master icon_trailer.png

Met zes speelfilms in zeventien jaar is de Amerikaanse regisseur Paul Thomas Anderson niet echt een veelfilmer. Maar net als zijn grote voorbeeld Stanley Kubrick kiest hij voor kwaliteit boven kwantiteit. En net als bij Kubrick worden Anderson’s films – denk aan MAGNOLIA of THERE WILL BE BLOOD – stuk voor stuk door critici omarmd als meesterwerken. Zo ook zijn nieuwste drama THE MASTER, dit jaar genomineerd voor liefst drie Oscars.

THE MASTER gaat over de jonge veteraan Freddie Quell (Joaquin Phoenix, die tot het uiterste gaat in deze rol) die psychisch beschadigd uit de Tweede Wereldoorlog komt. Je hoeft geen psychiater te zijn om te zien dat Quell kampt met posttraumatische stress, een persoonlijkheidsstoornis en bovenal een alcoholprobleem. Door toeval belandt hij dronken op een boot van Lancaster Dodd (Philip Seymour Hoffman), een schrijver van zelfhulpboeken en zelfbenoemd goeroe die een Scientology-achtige beweging heeft opgezet. Dodd ontfermt zich over Quell en wordt zijn leermeester. Deels vanwege Quells fantastische cocktails (een mix van veel alcohol en alles wat de Warenwet verbiedt), deels omdat hij de gekwelde jongeman als een mooi proefkonijn ziet voor zijn eigen theorieën over leven en dood. Wat volgt is een tweestrijd tussen twee fanaten die allebei makkelijk vijanden maken: Dodd door zijn woorden en zijn gesjacher, Quell door zijn vuisten en slechte dronk.

Om die tweestrijd extra goed uit de verf te laten komen schoot Anderson THE MASTER op het 70mm-beeldformaat, bekend van klassiekers als 2001: A SPACE ODYSSEY, WEST SIDE STORY en BEN HUR. Omdat er in Nederland vrijwel geen 70mm-projectoren zijn, vertonen wij een digitale kopie. Maar wees gerust: ook digitaal komt THE MASTER tot zijn recht, al is Anderson geen regisseur die het zijn kijkers makkelijk wil maken.