meeks_cutoff.jpg

Meek’s cutoff

Meek’s cutoff icon_trailer.png

MEEK’S CUTOFF een western? Worden die nog wel gemaakt? Jawel, maar in zeer bescheiden aantallen. En ze moeten van een bijzonder kaliber zijn, want op de traditionele western zitten de mensen niet meer te wachten. Dat heeft regisseur Kelly Reichardt (WENDY AND LUCY) goed begrepen. Haar MEEK’S CUTOFF heeft weinig te maken met de aloude wildwestfilm. Zij kiest voor een vrouwelijk (!) perspectief, vertelt het waargebeurde verhaal in een aangenaam kalm tempo, laat ook dagelijkse beslommeringen zien, en heeft onverminderd oog voor de grootse schoonheid van het landschap - dat overigens in een afwijkend vierkant formaat op het doek wordt getoond, alsof ze de verlatenheid daarmee wil benadrukken.
Het is 1845. Emily Tetherow (een glansrol van Michelle Williams) hoort bij één van de drie pioniersgezinnen die met hun huifkarren op doortocht zijn in Oregon. Een ingehuurde bergbewoner, Stephan Meek, leidt het gezelschap door een woest en desolaat landschap. Hij neemt niet de reguliere route, de drieduizend kilometer lange Oregon-trail. Welnee, hij kent een veel snellere weg. De mannen stemmen in. De vrouwen hebben niets te vertellen, tot ergernis van Emily. Zij roert zich dan ook als blijkt dat ze hopeloos verdwaald zijn, zonder eten en drinken zitten en de uitputting nabij zijn. Het vertrouwen in Meek is tanende, maar met de aangeboden hulp van de indiaan die ze tegenkomen, en gevangen nemen, kunnen ze niet omgaan. Een blanke leider laten vallen ten koste van een kleurling... ze raken verdeeld. Emily weet wat ze wil en neemt het heft in handen. ‘Een prachtig historisch drama vol onderhuidse spanning’, aldus De Telegraaf.