barbara.jpg

Barbara

Barbara icon_trailer.png

Het voormalige Oost-Duitsland blijft een inspiratiebron voor filmhuishits. Na de succesvolle Ossies-komedie GOOD BYE LENIN! (2003) brak het afluisterdrama DAS LEBEN DER ANDEREN (2006) tal van records. En nu is daar BARBARA, een claustrofobische Stasi-thriller die eerder dit jaar in Berlijn de Zilveren Beer won voor de beste regie.
BARBARA speelt begin jaren tachtig, als het IJzeren Gordijn en de Berlijnse Muur nog fier overeind staan en de DDR afschermen van het kapitalistische West-Europa. Om de bevolking in het gareel - en in de gaten - te houden gebruikt de communistische regering het omvangrijke Stasi-systeem met spionnen en informanten. Hun macht reikt ver, zo merkt ook de jonge arts Barbara Wolff (Nina Hoss). Want wanneer zij een visum aanvraagt voor West-Duitsland wordt zij prompt gestraft: ze wordt weggepromoveerd van haar prestigieuze kliniek in Berlijn en belandt in een klein ziekenhuis op het Oost-Duitse platteland. Daar krijgt Barbara niet alleen te maken met argwanende collega’s, maar ook met de Stasi die haar als verdacht sujet blijft bespioneren. Langzaam maar zeker zien we hoe ze haar nieuwe leven vorm geeft, totdat ze in de climax van de film moet gaan beslissen over haar eigen lot.
BARBARA wordt gedragen door een fenomenale hoofdrol van Hoss - eerder bij ons te zien in de oorlogsfilm ANONYMA en in het Afrika-drama THE WHITE MASAI. Hoss kan lezen en schrijven met regisseur Christian Petzold, die inmiddels al vijf films met haar maakte. ‘Wanneer ik haar voor me zie in een rol, is het atijd als iemand die nergens bij hoort. Ze heeft geen aarding. Ik zie haar altijd als iemand waar eenzaamheid aan kleeft. Dat maakt haar voor mijn soort cinema een dankbare actrice’, verklaarde Petzold in de Filmkrant.