les_adieux_reine.jpg

Les adieux à la reine

Les adieux à la reine icon_trailer.png

14 juli 1789. Het is een datum die grote impact heeft gehad op de Franse geschiedenis. In Parijs wordt de Bastille belegerd en de revolutie ingeluid. Maar aan het hof van Versailles, waar het koninklijk paar Louis XVI en Marie Antoinette huizen, dringt het naderend onheil nog maar mondjesmaat door. Regisseur Benoît Jacquot (VILLA AMALIA, À TOUT DE SUITE) toont in zijn groots opgezette kostuumdrama LES ADIEUX À LA REINE wat er zich tijdens de eerste dagen van de revolutie afspeelt binnen de poorten van Versailles.
Voor Marie Antoinette (Diana Kruger) is ook in deze film een grote rol weggelegd, maar de invalshoek is een andere. We zien de gebeurtenissen door de ogen van het personeel en de verplicht inwonende adel. Ze verblijven aan het hof in treurigmakende vieze keldervertrekjes - een groter verschil met de uitbundige zalen waarin de koningin vertoeft is niet denkbaar.
Centraal staat de jonge Sidonie Laborde (Léa Seydoux) die de koningin dagelijks voorleest. Zij raakt verliefd op haar meesteres en is stinkend jaloers op de hertogin Gabrielle de Polignac (Virginie Ledoyen, sinds jaar-en-dag de muze van Jacquot), de beeldschone vriendin van Marie Antoinette. Intussen bereikt de geruchtenstroom over op handen zijnde executies Versailles, waardoor onder de adel en het personeel paniek ontstaat. Moeten we vluchten? Wanneer? Hoe? Sidonie beslist te blijven, trouw aan haar geliefde koningin. Ze ziet niet dat ze door diezelfde koningin wordt misbruikt. Verraad en eigenbelang zijn niet ver weg. En al vallen de puzzelstukjes langzaam op hun plaats, we komen niet te weten wat waar is en wat niet. Jacquot zegt hierover in NRC Handelsblad: ‘Wat de personages doen en zeggen in mijn films, wordt voortdurend bedreigd door wat ze éigenlijk willen doen en zeggen.'