medea.jpg

Medea

Medea icon_trailer.png

Tegenwoordig is het mode om DVD’s uit te brengen met daarop een zogeheten director’s cut, een langere versie dan de oorspronkelijke bioscooprelease. Iets soortgelijks is het geval met de kopie van Pier Paolo Pasolini’s MEDEA die wij deze maand vertonen: de film is ruim tien minuten langer dan het origineel uit 1969.
Met MEDEA bewees Pasolini opnieuw dat hij als filmmaker van alle markten thuis was. Het is zijn interpretatie van de Euripides-tragedie, de mythe over de Griekse held Jason die het Gulden Vlies moet stelen in het barbaarse land Colchis. Jason wordt er geholpen door de tovenares Medea, die met hem haar land ontvlucht. Wanneer hij Medea echter in de steek laat voor een andere vrouw slaan bij haar de stoppen door. Ze beseft dat ze alles voor haar nieuwe bestaan heeft opgegeven, maar niet geaccepteerd wordt in de Griekse samenleving. Uit wraak vermoordt ze dan haar eigen kinderen.
MEDEA baarde indertijd opzien door de hoofdrol van operazangeres Maria Callas als tragische tovenares. Het publiek kende haar vooral van een afstand op de concertpodia, maar in MEDEA trakteerde Pasolini de kijker op lange close-ups van haar gezicht. Daarnaast is er een belangrijke rol voor het barre en kale landschap rond het Turkse Goreme, een fotogenieke streek vol grotwoningen en bizarre rotsformaties. Meer info