Carnage icon_trailer.png

Vier acteurs die de sterren van de hemel spelen, een knap scenario en één locatie. Meer had Roman Polanski (THE PIANIST, THE GHOST WRITER) niet nodig voor zijn zwarte komedie CARNAGE. Hij baseerde zijn film op het succesvolle toneelstuk ‘Le Dieu du Carnage’ van de Franse schrijfster Yasmina Reza, met wie hij het scenario schreef. Afgezien van de introductie speelt CARNAGE zich af in real time en in die kleine anderhalf uur - ga er maar eens goed voor zitten - zien we hoe vier volwassen mensen afglijden op de beschavingsschaal.
Het welvarende echtpaar Alan en Nancy (Christopher Waltz en Kate Winslet) komen op een namiddag op bezoek bij Michael en Penelope (John C. Reilly en Jodie Foster) om een incident tussen hun zoontjes uit te praten. Zoals keurige mensen betaamd, zijn ze er snel uit en wordt er een juridische verklaring opgesteld. Dat is nodig omdat één van de jongens twee tanden armer is. Alan en Nancy willen daarna het liefst zo snel mogelijk naar huis, maar ontkomen niet aan een kop koffie met appeltaart. Waren ze maar weggegaan, want ingehouden irritaties worden nu zichtbaar en de spanningen lopen op - niet alleen tussen de koppels maar ook tussen de echtelieden. Als een stel bekvechtende pubers kleden ze elkaar uit, waarbij de één overdreven dramatisch, de ander minachtend, droog, afstandelijk of driftig reageert. Ze slaan nog net niet de tanden uit elkaars mond. ‘CARNAGE geeft een treffende illustratie van wat er gebeurt als we dat flinterdunne laagje beschaving van ons af gooien. Polanski, die geen moment partij kiest, benadert dit gegeven met sardonisch plezier’, aldus De Filmkrant.